Råd vid akut ryggsmärta

När du har akut ont i ryggen så är det viktigt att hålla cirkulationen och rörligheten igång. Det här är förslag på rörelser som du kan prova. Övningarna ska utföras utan smärta. Det kan innebära att rörelserna i början är mycket små eller olika åt höger och vänster.  Det kan också vara så att alla rörelser inte går att genomföra ifrån början. Då väljer du dem som du klarar av.

1. Ryggliggande rotation av ländryggen

Ligg på rygg, böj knäna och placera fötterna på underlaget. Tippa knäna långsamt från sida till sida. Upprepa minst 10 gånger åt varje håll.

Musik:”bensound.com”

2. Ryggliggande sidoböjning

Ligg på rygg, böj knäna och placera fötterna på underlaget. Dra växelvis fötterna uppåt åt samma sidas armhåla.  Upprepa minst 10 gånger åt varje håll.

Musik:”bensound.com”

3. Ryggliggande framåtböjning

Ligg på rygg, lyft med händernas hjälp upp ett knä i taget mot bröstet. Slappna av i rygg, ben och skinkor. Gunga med armkraft knäna lugnt och mjukt mot bröstet. Upprepa ca 20 gånger. 

Musik:”bensound.com”

HÄR HITTAR DU OSS

Rygg och Nackrehab i Norrköping AB
Södra Promenaden 32, våning 4
603 53 Norrköping
Tel: 011-470 81 40

Du ringer in och lämnar ett meddelande på vår telefonsvarare så återkopplar vi senast nästkommande vardag.