Råd vid akut nacksmärta

Det viktigaste är att du försöker att röra på sig! Ta gärna promenader eller cykla om smärtan tillåter, du kan även gå på lättare träning. Om smärtan är svår kan det vara bra att ta en kur av smärtstillande, receptfri medicin under en begränsad tid.  Följ askens anvisningar.  Minskad smärtan kan göra att det blir lättare att röra sig, att du sover bättre samt får ett bättre humör

Ryggliggande vila

Denna viloposition är lämplig om du har akut smärta i nacken, samt är spänd i skuldrorna. Håll positionen i minst 5 minuter.

Magliggande vila

Här är en annan viloposition som du kan prova om du har akut nacksmärta. Håll kvar positionen i minst 5 minuter.

Övningar vid nacksmärta

Här kommer exempel på olika övningar som man kan göra vid akut nacksmärta. Gör övningarna 15-20 sekunder, flera gånger per dag.

HÄR HITTAR DU OSS

Rygg och Nackrehab i Norrköping AB
Södra Promenaden 32, våning 4
603 53 Norrköping
Tel: 011-470 81 40

Du ringer in och lämnar ett meddelande på vår telefonsvarare så återkopplar vi senast nästkommande vardag.