Mediyoga

Introduktion av Mediyoga

Här kan du få se hur ett Mediyoga-pass kan gå till. Våra pass utförs oftast i små grupper i en lokal i Knäppingsborg

Musik: bensound.com

Fullständigt mediyogapass

Ryggflex

Sätt dig med korslagda ben, ryggen är rak. Placera händerna på den yttre fotleden. Slut ögonen. Tryck fram höften så att du svankar. Axlarna är kvar där bak så bröstet öppnar sig. Du lyfter bröstbenet en aning uppåt. Börja rulla höften och bäckenbenet bakåt så att ryggraden kröker sig. Håll hakan stabil så att inte huvudet vickar upp och ner.

 

Om du sitter på en stol, sitt rak i ryggen. Knäna i höftbredd eller mer, händerna på knäskolen. Utförs 1-3 minuter.

Musik: bensound.com

Framåtböj

Stå på golvet, rak i ryggen. Alternativt sittandes.  Sträck ut raka ben framför dig, fötterna ihop.  Sträck fram armarna och ta tag så långt ner på benen som du kan, om möjligt ända ner om fötter och tår.  Fäll överkroppen från midjan och hängt tungt ner över benen, andas långa djupa andetag, 1-3 minut. Avsluta med rotlås. Kom därefter långsamt tillbaka upp igen. Skaka loss, vila. 

Musik: bensound.com

Ryggvridning

Sätt händerna på dina axlar, fingrarna fram och tummarna bak. Armbågarna ut åt sidorna upp i axelhöjd. Håll hakan lätt indragen. Andas in och vrid överkroppen åt vänster samtidigt som du drar vänster armbåge bakåt. Andas ut och vrid samtidigt över åt höger och låt höger armbåge sträva bakåt. Hakan är hela tiden i linje med bröstbenet. 1-2 min. Avsluta med ett rotlås. Vila.

Musik: bensound.com

Sidoböj

Sätt upp händerna på axlarna. Samma sätt som ovan. Andas in och böj överkroppen ner mot vänster samtidigt som höger armbåge strävar upp mot taket. Andas ut samtidigt som du böjer ner åt höger och låter vänster armbåge sträva upp mot taket. Fortsätt 1-3 minuter. Avsluta med ett rotlås. Vila

Musik: bensound.com

Nackrullning

Slappna av i käkarna så att munnen öppnas, låt hakan sjunka ner mot bröstet. Följ med halspetsen vänster nyckelben upp till vänster axel och lyft sedan hakspetsen och gör en halvcirkel över till höger axel. Följ höger nyckelben mot bröstet och fortsätt sedan upp mot vänster igen. Andas in genom näsan när du lyfter hakan, andas ut genom näsan när du sänker hakan. Rita försiktigt en långsam, mjuk och kontrollerad cirkel framför dig i luften med hakspetsen.

OBS! får inte göra ont i nacken.

Ett varv ska ta ca 10 sek. Efter 10-15 varv byter du riktning och gör 10-15 varv åt andra hållet. Räta sakta upp huvudet. Vila

Musik: bensound.com

kirtan kriya

Denna väl utforskande mantra- och mudrameditation räknas som en av de mest kraftfulla vi använder i Mediyoga.

Man har i forskning sett hur den påverkar hjärnan, bl.a. hippocampus (minne, känslor mm).

Här sker rörelsen mellan dina fingrar samtidigt som du utför en ramsa. Du kommer att nynna under 2 minuter, viska i 2 minuter. Sen forsätter du med rörelserna, och tänker ramsan i tystnad i 4 minuter. Därefter så viskar du ramsan 2 minuter och nynnar igen i 2 minuter. Sammanlagt är meditationen 12 minuter.

Musik: bensound.com

Meditationsövningar

Vänstersidig andning

Följande övning hjälper dig att hitta lugn och ro responsen i kroppen. Den kan utföras från 1- 31 minuter enligt mediyogan.

Musik: bensound.com

Kroppsscanning

Följande övning tränar dig i medveten närvaro och kroppsmedvetenhet. Övningen är på 5 minuter men kan utföras under längre perioder.

Musik: bensound.com

HÄR HITTAR DU OSS

Rygg och Nackrehab i Norrköping AB
Södra Promenaden 32, våning 4
603 53 Norrköping
Tel: 011-470 81 40

Du ringer in och lämnar ett meddelande på vår telefonsvarare så återkopplar vi senast nästkommande vardag.